Vēstules: 2012. gada 19. novembris

Atbilde sveicējiem 18. novembrī

Paldies, bet es šādus svētkus nesvinu. Nesaskatu šeit neko citu kā kārtējo nacionālo propagandu, kas aizmiglo faktu, ka Latvija nav brīva un neatkarīga valsts. Sibīrija šodien ir Īrijā, latvju meži tiek nocirsti un aiztransportēti uz Angliju ar nosaukumu “sustainable wood” (haha), latvju zeme pieder skandināviem, bet valdības taisa kārtējo salūtu no naudas, kuru iedzīvotāji ir spiesti atdot nodokļos, lai nevarētu nomaksāt savus dzīvokļus un kārtīgi paēst. Šādi no valdības propagandētiem svētkiem ir tieši tāda pati nozīme kā svinamajām gadadienām Padomju Savienībā.

Svinēt jau vēl vēl varētu, bet atzīmēt neatkarību un brīvību? Latvijai nav nekā cita kā nosaukums un latviešu valodas kā oficiālas valodas statuss. Kas tad vēl? Ragaciemā latviešu zvejniekam savas zivis savā kafejnīcā aizliegts pārdot, bet Vjetnamas heku gan drīkst. Cilvēks uz savas zemes nedrīkst sev māju celt bez visādām iestāžu atļaujām. Uzspiests parāds, kas jāatmaksā, ar kuru vidējam nabadzīgajam Latvijas iedzīvotājam nav nekāda sakara. Latvju zēni, kurus valdība sūta likt galvu uz ežiņas svešos karos. Kas tad ir brīvība? Latviešu valodā es varu runāt arī Brazīlijā, un Latvijas karogu es vienalga kurā zemē varu piespraust pie sienas. Un saukt sevi par latvieti vai krievu, kad vien gribu. Man nav vajadzīga valsts, lai būtu par latvieti. Turklāt valsts, kura nepieder man.

Tas ir kārtējais valdības spļāviens sejā cilvēkiem, kuri piedalījās barikādēs un kuriem bija kaut kādi brīvības ideāli. Tāpat kā Padomju Savienība bija spļāviens sejā darbaļaužu revolūcijai. Vienīgais, ko var svinēt — kādreiz pirms 94 gadiem bija ideja par brīvību, bet šodien arī mums nekā cita, kā tikai idejas, nav. Bet nacionālvalsts vispār ir arhaisks jēdziens, kas rada vien nevajadzīgu naidu starp cilvēkiem. Jo latvieši jau negrib, lai svētajā Latvijā dzīvo cittautieši, tāpat kā īri vai angļi negrib, lai latvieši vai arābi dzīvo viņu zemēs.Tomēr Latvijas valdības uzdevums ir nenodrošināt pietiekamas un stabilas darba vietas latviešiem, lai piegādātu ārzemju uzņēmējiem vergus.

Ja jau brīvība, tad brīvība cilvēkiem dzīvot, kur tie vēlas, un darīt, ko viņi vēlas. Ja ir nacionālvalsts, tad katrai tautai ir nepieciešama sava valsts, citādi tas nav godīgi. Un nekrietni ir lepoties, ka mums ir, bet citiem nav. Turklāt tam nav īpaši lielas jēgas, jo cilvēki satiekas, dzīvo, draudzējas un apprecas ne tikai ar savas tautības vai nācijas cilvēkiem. Nacionālvalsts ideja atļauj ierasties šajā valstī cittautietim tikai tad, ja viņš ir tūrists vai slavenība. Nacionālvalsts nav priekšnoteikums, lai pastāvētu latviskais — latvieši, latviešu valoda un latviešu kultūra. Tā saucamais latviskais pastāv jebkurā valstī (lasi — vietā), kur ir latvieši. Un tas ir pastāvējis gadsimtiem ilgi bez valsts. Nav jēgas valstij, ja tās zeme nav tava. Vajag vienu zemi visiem cilvēkiem.

Elīna Štoļde
etnomuzikoloģe

Bilde:INTVGene

“Publikai” ir neatkarīgs, radikāls izdevums, kura mērķis ir veicināt pēc iespējas plašākas diskusijas par sabiedrībai svarīgiem jautājumiem. Tāpēc mūsu vadmotīvs ir vārda un preses brīvība. skatīt

TwitterFacebookPinterestGoogle PlusYouTubeDraugiemAsk.fm

Vienlīdzība visiem vai tikai savējiem?

Valsts valodas centra (VVC) lēmums aizliegt sūtīt iedzīvotājiem informatīvas vēstules par bezmaksas veselības pārbaudi krievu valodā izraisīja ilgstošas diskusijas...

Vai žurnālists var būt draugos ar krokodilu?

Veltījums Čīles 11.09.1973 bruņotā apvērsuma 40 gadadienai un visiem žurnālistiem, kuri kļuva par neoliberālisma upuriem. Autora priekšvārds Visi žurnālisti...

Parlamenta vēlēšanas pasaules labākajā valstī

Pirmdien (9. septembrī) vienas no pasaules bagātākās valsts iedzīvotāji dosies pie vēlēšanu urnām, lai nobalsotu 2013. gada parlamenta vēlēšanās....

Bredlijs Menings un brīvības tēls

Vērojot, kā liberālā demokrātija izrēķinās ar Bredliju Meningu, ir jāsaprot, ka sodītāji ir zaudētāji. Turklāt viņi zaudēja vissvarīgākajā karā...

Gruzijas sapnis

Foto: Seth Anderson Šī intervija tapa 2012. gada maijā, kad Saakašvili partijai vēl bija vairākums Gruzijas parlamentā. Kopš “opozīcijas”...

Fašismu ir daudz

Un jo tālāk, jo mazāk atšķirību no „parastā kapitālisma” Ar šo tulkoto rakstu, kura autors ir krievu postmarksisma teorētiķis,...

Tiešā demokrātija ir iespējama

Laikā, kad Tautas partija sāka zaudēt politisko ietekmi un vara pamazām sāka iegult Vienotības rokās, pēdējo pusē arvien aktuālākas...

Sociālais darbs kā atbrīvošanas līdzeklis

Autors: Dima Sergejevičs Avseenkovs, sociālais darbinieks, brīvprātīgo kustības aktīvists Tulkoja un komentēja: Timofejs Nastins Bilde: jimmy brown Nesen kāds...

Ardievu, Čaves!

Venecuēlas prezidenta nāves sakarā Autors: Boriss Kagarlickis, Globalizācijas Studiju Institūta direktors, sociologs, sociālists Tulkoja un komentēja: Timofejs Nastins Bilde:...

Izglītības privatizēšana – solidaritātes graušana

Autors: Noams Čomskis Tulkojums: Timofejs Nastins Bilde: Ray MacLean Jau 25 gadus notiek mērķtiecīgs uzbrukums solidaritātei, demokrātijai un labklājībai...

Eiropa uz nāves gultas

Vairāku Eiropas valstu vadošos medijos ir publicēta vienpadsmit intelektuāļu publiska vēstule. Tās autori brīdina par drīzu Eiropas bojāeju, ja...

Verdzība ir brīvība?

Prostitūcijas legalizācija kā neoliberālās utopijas daļa Nesen draudzene atsūtīja man saiti uz emuāru, kurš pieder visai kolorītam personāžam –...

Pavizinājos metro — joprojām esmu šokā!

Tie heteroseksuāļi galīgi aptrakuši, jau uz eskalatoriem bučojas visu acu priekšā. Un aiz rociņām turas. Drīz jau sāks drāzties...

Kapitālisma apokalipse kā laikmeta gara vektors

Ziemeļatlantijas reģionā kristietības ietekmē ar apokalipsi nereti tiek apzīmēti tālāki vai tuvāki notikumi, kas ir saistīti ar pasaules fizisku...