Redzējumi: 2012. gada 30. oktobris

Protesta trūkums Latvijas akadēmiskajā mūzikā

Nesen piedalījos kādā sarunā, kur viens no runātājiem uzskatīja, ka Pussy Riot ir pelnījušas būt cietumā, taču nevis politisku vai reliģisku iemeslu dēļ, bet tādēļ, ka viņu izpildītā mūzika ir “shit”. Otrs biedrs teica: “Labi, tad jau būtu jāsaliek pilni cietumi ar mūziķiem, piemēram, Braienu Adamsu, un…”, runātājs sašutumā pārtrauca otra uzskaiti un teica:”Nu, kāpēc? Braiens Adamss taču raksta foršas dziesmas. Es gan tikai vienu zinu, bet tā ir laba.”

Protams, muzikālās kvalitātes ziņā Pussy Riot dziesma neierakstās ne elitārajās aprindās pieņemtajos standartos, ne arī Latvijas Radio 2 repertuārā. Tomēr gluži viennozīmīgi to apgalvot nevar. Savā priekšnesumā grupa izmanto ortodoksālās baznīcas dziedājumu Богородице Дево ar nedaudz pārveidotu tekstu, respektīvi, vārda ”priecājies” vietā viņas lūdz, lai Dievmāte aizdzen Putinu. Un tad sākas cits muzikāls materiāls ar ģitāru pavadījumu un dziedrunas paņēmieniem. Kopumā tā ir daudz sarežģītāka kompozīcija par visu Latvijas Radio 2 atskaņoto repertuāru kopumā. Tomēr mans mērķis nebija analizēt dziesmas sarežģītības pakāpi. Baznīcas dziedājuma izmantošana ar aktuālu tekstu atdzīvina dziedājuma sastingušo būtību un piešķir tam vērtību pat elitāro aprindu pieņemtajos standartos. Taču svarīgāks par muzikālo materiālu šajā dziesmā ir teksts (manuprāt — skaists dzejas darbs), kurš asi kritizē situāciju valstī.

Vēl svarīgāka par visu ir grupas dalībnieču drosme. Tā kā grupa ir saistīta ar mākslinieku-aktīvistu grupu Война, kuras daži pārstāvji jau ir cietumā, domāju, ka arests grupas dalībniecēm nebija pārsteigums.

Pasaules sabiedrība ir sašutumā par Krievijas valdības rīcību, kamēr Latvijas mūziķi izrāda salīdzinoši pasīvu vai pat vienaldzīgi smīkņājošu atbalstu lielajiem notikumiem. Tomēr nevajag iedomāties, ka Latvijā par šādu gājienu sekas nevarētu būt līdzīgas. Latvijā pat parasts protests vai manifestācija ir padarīti par kaut ko neiespējamu. Atskatoties uz 13. janvāra “grautiņiem”, pārņem šausmas. Tas arī paliek līdz šim vienīgais protests pret “troikas” (Starptautiskais Valūtas Fonds, Centrālā Banka un Eiropas komisija) noziedzīgo darbību Latvijā. Šis protests noslēdzās ar 126 personu arestu (pret 68 iesākta tiesvedība, un viņus, iespējams, gaida cietumsods) un jebkādu turpmāko protestu iespējamības eliminēšanu. Spānijā, Itālijā, Portugālē un Īrijā protesti notiek vai katru nedēļu. Grieķijā — gandrīz katru dienu. Portugālē policija atļaujas arestēt vidēji piecus protestētājus, un jau tad šo darbību pavada bailes par sava tēla nomelnošanu presē. Ja arī kāds protestētājs nonāk līdz tiesai, tad neko vairāk par pārdesmit stundām darba sabiedrības labā viņam piespriest neatļaujas.

Augstskolu studenti gan vairākkārt pamanījās sarīkot protestus pret budžeta samazinājumu. Mākslu augstskolu studenti sāka savu gājienu ar dziesmu “Bēdu manu lielu bēdu” — Platpers šausmās atskrēja un apstādināja šo procesu ar domu: “Nu tak padomājiet, ko jūs dziedat.” Bet Latvija tomēr ir īsta brīnumu karaļvalsts. Kā gadījās, kā ne — ar visu nebēdāšanu par bēdu budžetu tomēr nesamazināja (otrreiz). Tātad — nauda tika atņemta citiem. Gadījās novērot arī citu augstskolu studentu protestus. Tie dziedāja dziesmu “Tikai tā, tikai tā mēs varam kopā vēl būt”. Šie protestētāji laikam kaut kādā krāsainā pasaulē atrodas. Salīdzinājumam — sešdesmitajos gados studenti patiešām atradās krāsainā pasaulē, bet tomēr arī prata kārtīgus nemierus sarīkot.

Nevaru iedomāties nevienu Latvijas mūziķi, kuram būtu kas sakāms vai būtu kāda nostāja par sociāli aktuāliem notikumiem savā valstī. Tomēr man jāprecizē, ka ar to es domāju tikai profesionālo jeb akadēmisko mūziku. Jo es kā akadēmiskajā silē tik daudzpusīgi izglītots cilvēks taču neko nezinu par tā saucamo “parasto” mūziku. Pieļauju, ka arī Latvijā noteikti ir atrodamas sociāli aktīvas grupas un mūziķi, kuriem ir viedoklis — kaut vai Gustavo.

Manuprāt, koris ir lieliska vienība, kas varētu izteikt viedokli un, iespējams, ietekmēt kaut ko. Latvijā ir daudz zināmu, iecienītu un labu koru. Taču tie visi dzied vienu un to pašu repertuāru — vienalga kāda satura dziesmas, tomēr visa muzikālā izpausme balstās tikai uz estētisko aspektu. Atceros, ka reiz vienā korī dziedājām Vaska “Zīles ziņu”. Aptuveni pēc gada diriģents sāka žēloties, ka vajadzētu vairāk traģikas, jo mazais brālis karā brauc. Viens korists iesaucās, ka beidzot ir sapratis, par ko tā dziesma vispār ir.

Sāksim ar to, ka profesionāls mūziķis neriskēs ar savu karjeru, lai izteiktu neglaimojošu attieksmi pret iekārtu (protams, ja viņam vispār tāda ir). Atskatoties uz manis pašas pieredzi muzikālajā izglītībā un tās saturā kora skolā un akadēmijā, pieļauju, ka šādu mūziķu patiešām var nebūt daudz. Latvijā skatījums uz mākslu ir dalāms. Ir sliktais un apspiedošais padomju komunistiskais sociālais reālisms, kam visi pretojās, kā mācēja, un sacerēja lieliskus pretrežīma skaņdarbus — pretstatā mūsdienu brīvajam, bet destruktīvajam postmodernismam, kur visas vērtības ir mirušas. Tāpēc latvju komponisti cenšas atalgot iegūto brīvību un sacer reliģiska satura mierinošus un superabstraktus tā saucamā formālisma skaņdarbus. Vienvārdsakot — ilgi gaidītā brīvība ir klāt, viss ir atļauts, un varam priecāties. Tomēr šajā skatījumā kritizētajam klaji politiskajam laikmetam pretstatā tiek nostādīts morāli pagrimis apolitisks māksliniecisks laikmets, un mākslinieku redzeslokā tas ir tikai mākslas estētiskais aspekts. Šis aspekts turklāt ir diezgan vienpusīgs, virzīts pārsvarā uz daili, elitārismu, vienkāršību vai sarežģītību. Vienīgā propaganda mūsdienu komponistam (un to māca arī skolās!) ir nauda. Nauda viņu skatījumā šodien ir tas pats, kas padomju laikos prasība rakstīt socreālisma stila ietvaros. Nav jau gluži aplami, tomēr, manuprāt, pretstatījums ir neadekvāts. Vajadzētu būt tā, ka sanāk loģisks pretnostatījumu pāris — komunisms, sociālais reālisms (un pretrežīma māksla) un kapitālisms, postmodernisms (kuram pretstatu grūti nosaukt). Es domāju, ka kapitālisma kā politiskas sistēmas pretstatā komunismam (ar visām no tā izrietošajām sekām), tomēr ļoti, ļoti pietrūkst. Pietrūkst tik ļoti, ka pat mūsdienu Latvijas mūziķi to pat neapjauš. Tādējādi viegli izskaidrojams fakts, ka tie paši slavenie latvieši, kas dzied superslavenās latviešu grupās, 18. februārī iet parakstīties pret krievu valodu, bet jau vasarā gozējas Jaunā Viļņa slavas saulītē un nesaskata tur nekādas politiskas pretrunas. Var jau saprast, ka mūziķim nav viegli, tāpēc naudas dēļ jāpārdod dvēsele krievu kapitālam. Bet vai tādā gadījumā Jaunais Vilnis nepārprotami neapdraud tik ļoti mirstošo latvju kultūru? Arī tāda no Latvijas finansiāli neatkarīga grupa kā Latvian Voices neizrāda nekādu nostāju vai attieksmi, izņemot lepnumu par to, ka viesojušies pilsētas lielākā piesārņotāja Ušakova kabinetā un pieņēmuši viņa aicinājumu kļūt par Rīgas simbolu. Tas jau, protams, ir prestiži — būt par Rīgas simbolu. Tomēr — atkal bez jebkādas politiskas attieksmes. Bet tas taču ir pavisam vienkārši — grupa varēja atļauties nebučot tam Ušakovam pēcpusi! Laikam jau Latvijā audzināšana ir tāda, ka mūziķim nav lielāka goda par spēlēšanu prezidentiem, prinčiem un karaļiem, NATO samitiem, un nav paredzēts saskatīt tur kādu politisku aspektu. Latviešu mūziķim šķiet, ka viņam nav nekādu darīšanu ar politiku.

Būtu interesanti uzzināt, vai, piemēram, Kultūrkapitāla fonds piešķirtu finansējumu komponistam, kurš iesniegtu projektu ar ideju rakstīt skaņdarbu, kas kritizē Dombrovska režīmu Latvijā, vai himnu pret eiro ieviešanu Latvijā. Vai tāds komponists vispār tiktu cauri sveikā? Jāatzīst gan, ka mums tādu komponistu nemaz nav. Un tāpēc arī nav mums mūziķu cietumos.

Nobeigumā izbaudiet dzejoli.

ТЕКСТ ПАНК-МОЛЕБНА:

Богородица, Дево, Путина прогони
Путина прогони, Путина прогони

Черная ряса, золотые погоны
Все прихожане ползут на поклоны
Призрак свободы на небесах
Гей-прайд отправлен в Сибирь в кандалах

Глава КГБ, их главный святой
Ведет протестующих в СИЗО под конвой
Чтобы Святейшего не оскорбить
Женщинам нужно рожать и любить

Срань, срань, срань Господня
Срань, срань, срань Господня

Богородица, Дево, стань феминисткой
Стань феминисткой, феминисткой стань

Церковная хвала прогнивших воджей
Крестный ход из черных лимузинов
В школу к тебе собирается проповедник
Иди на урок – принеси ему денег!

Патриарх Гундяй верит в Путина
Лучше бы в Бога, сука, верил
Пояс девы не заменит митингов –
На протестах с нами Приснодева Мария!

Богородица, Дево, Путина прогони
Путина прогони, Путина прогони

Elīna Štoļde
etnomuzikoloģe

Bilde: Ray Larabie

“Publikai” ir neatkarīgs, radikāls izdevums, kura mērķis ir veicināt pēc iespējas plašākas diskusijas par sabiedrībai svarīgiem jautājumiem. Tāpēc mūsu vadmotīvs ir vārda un preses brīvība. skatīt

TwitterFacebookPinterestGoogle PlusYouTubeDraugiemAsk.fm

Viens komentars to “Protesta trūkums Latvijas akadēmiskajā mūzikā”
  1. didzis_m saka:

    Jā! Opera pret SVF, piemēram – tas būtu kaut kas!!!

Vienlīdzība visiem vai tikai savējiem?

Valsts valodas centra (VVC) lēmums aizliegt sūtīt iedzīvotājiem informatīvas vēstules par bezmaksas veselības pārbaudi krievu valodā izraisīja ilgstošas diskusijas...

Vai žurnālists var būt draugos ar krokodilu?

Veltījums Čīles 11.09.1973 bruņotā apvērsuma 40 gadadienai un visiem žurnālistiem, kuri kļuva par neoliberālisma upuriem. Autora priekšvārds Visi žurnālisti...

Parlamenta vēlēšanas pasaules labākajā valstī

Pirmdien (9. septembrī) vienas no pasaules bagātākās valsts iedzīvotāji dosies pie vēlēšanu urnām, lai nobalsotu 2013. gada parlamenta vēlēšanās....

Bredlijs Menings un brīvības tēls

Vērojot, kā liberālā demokrātija izrēķinās ar Bredliju Meningu, ir jāsaprot, ka sodītāji ir zaudētāji. Turklāt viņi zaudēja vissvarīgākajā karā...

Gruzijas sapnis

Foto: Seth Anderson Šī intervija tapa 2012. gada maijā, kad Saakašvili partijai vēl bija vairākums Gruzijas parlamentā. Kopš “opozīcijas”...

Fašismu ir daudz

Un jo tālāk, jo mazāk atšķirību no „parastā kapitālisma” Ar šo tulkoto rakstu, kura autors ir krievu postmarksisma teorētiķis,...

Tiešā demokrātija ir iespējama

Laikā, kad Tautas partija sāka zaudēt politisko ietekmi un vara pamazām sāka iegult Vienotības rokās, pēdējo pusē arvien aktuālākas...

Sociālais darbs kā atbrīvošanas līdzeklis

Autors: Dima Sergejevičs Avseenkovs, sociālais darbinieks, brīvprātīgo kustības aktīvists Tulkoja un komentēja: Timofejs Nastins Bilde: jimmy brown Nesen kāds...

Ardievu, Čaves!

Venecuēlas prezidenta nāves sakarā Autors: Boriss Kagarlickis, Globalizācijas Studiju Institūta direktors, sociologs, sociālists Tulkoja un komentēja: Timofejs Nastins Bilde:...

Izglītības privatizēšana – solidaritātes graušana

Autors: Noams Čomskis Tulkojums: Timofejs Nastins Bilde: Ray MacLean Jau 25 gadus notiek mērķtiecīgs uzbrukums solidaritātei, demokrātijai un labklājībai...

Eiropa uz nāves gultas

Vairāku Eiropas valstu vadošos medijos ir publicēta vienpadsmit intelektuāļu publiska vēstule. Tās autori brīdina par drīzu Eiropas bojāeju, ja...

Verdzība ir brīvība?

Prostitūcijas legalizācija kā neoliberālās utopijas daļa Nesen draudzene atsūtīja man saiti uz emuāru, kurš pieder visai kolorītam personāžam –...

Pavizinājos metro — joprojām esmu šokā!

Tie heteroseksuāļi galīgi aptrakuši, jau uz eskalatoriem bučojas visu acu priekšā. Un aiz rociņām turas. Drīz jau sāks drāzties...

Kapitālisma apokalipse kā laikmeta gara vektors

Ziemeļatlantijas reģionā kristietības ietekmē ar apokalipsi nereti tiek apzīmēti tālāki vai tuvāki notikumi, kas ir saistīti ar pasaules fizisku...