Redzējumi: 2012. gada 21. maijs

Bībeles vārdā




Jebkurš apzinīgs Latvijas pilsonis noteikti būs pievērsis uzmanību Rīgas domes deputātu paziņojumam, kurā tiek pausts satraukums par Rīgas pilsētas likteni. Joki mazi. Ja geju, lesbiešu, biseksuāļu un transpersonu iecerētais pasākums notiks saskaņā ar viņu plāniem, tad Rīgai draud Sodomas liktenis. Jūs taču zināt, par ko ir runa? Sodomu pilnībā iznīcināja Dieva no debesīm lietais sērs un uguns. Bojā gāja visi pilsētas iedzīvotāji, tika iznīcināti arī augi. Tie, kas atļāvās kaut vai paskatīties uz šo visvarenā ugunīgo eksekūciju, pārvērtās par sāls stabiem.

Jūs taču negribat, lai iet bojā visi rīdzinieki? Un par sāls stabu taču arī neviens nevēlas kļūt? Vismaz es to nevēlos.

Taču problēma patiesībā ir daudz lielāka. Lieta tāda, ka Latvijas iedzīvotāju izpratne par grēcīgumu ir nepiedodami zemā līmenī. Cilvēki vienkārši nezina un nesaprot, ko drīkst un ko nedrīkst darīt. Neskatoties uz to, ka Bībelē mums ir dotas neskaitāmas norādes šajā jomā! Dieva teiktais ir mūžīgā patiesība, dzīvības gaisma, alfa un omega. Par to šaubu nav. Diemžēl Latvijas sabiedrībā trūkst cieņas pret šiem dievišķās atklāsmes tekstiem. Trūkst izpratnes, jo mēs gluži vienkārši nepietiekami daudz apspriežam Bībelē pausto.

Jautājumu patiešām ir daudz. Un ir pēdējais laiks ķerties klāt pie atbilžu meklēšanas, jo neviens cits to mūsu vietā nedarīs. Ir jāsāk publiska, atklāta diskusija par Bībelē paustā ieviešanu Latvijas sabiedrības ikdienas dzīvē! Attiecīgi arī es atļaušos šajā rakstā paust pārdomas par dažiem mani urdošiem jautājumiem Bībeles tekstu sakarā. Ceru sagaidīt ja ne konkrētas atbildes, tad vismaz skaidrojošus komentārus no garīgajām autoritātēm, politiskajiem līderiem, inteliģences pārstāvjiem, kultūras jomas zvaigznēm, kā arī mediju mīlētajiem ekspertiem. Rosinu padziļinātu analīzi veikt tādām cienījamām varas struktūrām kā Garīgo lietu padomei un Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai. Latvijas tauta ir pelnījusi detalizētu informāciju, jo runa ir par morālo vērtību kompasa pareizu noregulēšanu — bez tā mūs no izmiršanas neglābs nekādi demogrāfijas uzlabošanas pasākumi.

Piemēram, mēs Latvijā ļoti daudz runājam par homoseksualitātes grēcīgo dabu. Tas tiesa, 3. Mozus grāmatā 18:22 homoseksualitāte tiek definēta kā “negantība”. Taču raugiet, brāļi un māsas, kā tad būs ar pēdējā laikā mūsu dzimteni arvien vairāk iekarojošo garneļu un tamlīdzīgu jūras mošķu ēšanu? 3. Mozus grāmatā 11:10-12 ir skaidri teikts, ka jūras radības bez spurām un zvīņām ēst nedrīkst. Garneles un tamlīdzīgi radījumi ir “negantība”. Te nu es īsti nesaprotu — vai šī negantība būtu pielīdzināma homoseksualitātes negantībai, vai tās tomēr ir dažādos līmeņos? Un ko mums darīt ar visām šīm jaunmodīgajām suši ēstuvēm? Varbūt ir laiks izlikt pie tām brīdinājuma zīmes par to, ka tur tirgo “negantību”? Tā jebkurā gadījumā būtu Rīgas domes kompetence.

Jūs taču visi vēl atceraties Kārļa Streipa lamāšanos televīzijas ēterā, vai ne? Par to viņam tika piespriests 100 latu naudas sods, un raidījums “Skats no malas” tika slēgts. Šīs sankcijas nu nekādi nesaskan ar 3. Mozus grāmatas 24:10-16 instrukcijām. Proti, visiem, kuri dzirdējuši kāda nelieša lādēšanos, “ir jāliek savas rokas uz viņa galvas”, un pēc tam visai kopienai šo cilvēku jānomētā ar akmeņiem. Pieļauju, ka šāda soda izpilde varētu būt apgrūtinoša, ņemot vērā Latvijas Televīzijas plašo auditoriju. Varbūt šādos balamutīgu žurnālistu gadījumos varētu piemērot vienkāršu sadedzināšanu sārtā (tā saskaņā ar 3. Mozus grāmatu 20:14 jāsoda radiniekus, kuri guļ vienā gultā)? Diemžēl mans teoloģiskās izpratnes līmenis neļauj izdarīt pietiekami skaidru secinājumu. Taču 100 latu sods nekādā gadījumā nevar tikt uzskatīts par samērīgu.

Ar savu brāli mēs ļoti bieži apspriežam bērnu audzināšanas jautājumus. 5. Mozus grāmatā 21:18-21 ir teikts, ka nepaklausīgus bērnus, kuri runā pretī vecākiem, jānomētā ar akmeņiem pie pilsētas vārtiem. Manā skatījumā šo soda veidu varētu mierīgi izpildīt arī savas privātmājas pagalmā. Galu galā — kāda pārējiem pilsētas iedzīvotājiem daļa gar maniem bērniem? Mans brālis man nepiekrīt un uzstāj, ka savu nepaklausīgo dēlu šādi nesodīs, jo pilsētā, kur viņš dzīvo, nemaz nav vārtu. Tā nu mēs arī neesam spējuši vienoties. Taču jautājums joprojām ir aktuāls.

Es neeju uz baznīcu. Ne jau tāpēc, ka es būtu absolūti neticīgs. Mēs visi kaut kam ticam — nu kaut vai tam, ka trolejbuss pienāks ar ne vairāk kā desmit minūšu nokavēšanos un vismaz viens no trim nopirktajiem aliem nebūs saskābis. Es izvairos no baznīcas apmeklēšanas, jo man ir slikta redze — un tādiem cilvēkiem būtu jāturas tālāk no Dieva altāra, ja mēs vēlamies ievērot 3. Mozus grāmatā 21:20 teikto. Man ir vairākas reizes nācies apmeklēt radu un draugu kāzas. Tad es cenšos stāvēt pēc iespējas tuvāk izejai vai pat ārpusē pie baznīcas durvīm, taču šāda uzvedība cilvēkiem nereti šķiet dīvaina. Pagājušajā nedēļā manā pastkastīte iekrita kārtējais ielūgums uz kāzām. Joprojām domāju, kā man īsti rīkoties baznīcas apmeklējuma jautājumā.

Vērojot dažādu NVO cīņu pret cilvēku tirdzniecību, man bieži nāk prātā 2. Mozus grāmatas 21:7 atļauja pārdot savu meitu verdzībā. Tur gan nekas nav teikts par cenām. Būtu interesanti uzzināt, kāda cena būtu uzskatāma par pieņemamu, kā arī, vai tajā jāiekļauj PVN. Iespējams, ka meitu tirdzniecību būtu pilnībā jākontrolē valstij, jo tas tomēr ir ļoti komplicēts jautājums. Taču NVO gar to nevar būt nekādas daļas — jo kas gan ir NVO salīdzinājumā ar Bībeles mūžīgās un negrozāmās patiesības vēsti?

Vergu jautājums vispār ir ārkārtīgi interesants. 3. Mozus grāmata 25:4 ļauj pirkt vergus no “apkārt mītošām tautām”. Viens no maniem draugiem apgalvo, ka vergus drīkst iegādāties tikai valstīs ārpus Eiropas Savienības. Es viņam nepiekrītu — manuprāt, gan lietuviešu, gan igauņu paverdzināšana ir pilnīgā saskaņā ar Bībeles vēsti. Viens no mums noteikti kļūdās, un es ceru, ka tas neesmu es. Ņemot vērā to, ka šis draugs mēdz strādāt svētdienās, viņš vispār būtu pelnījis nāvi (2. Mozus grāmata 35:2). Tomēr man kaut kā neceļas roka nogalināt draugu, un turklāt es neesmu pārliecināts, vai šīs pamatotās eksekūcijas veikšana ir mans pienākums. Tā nu viņš dzīvo un strādā svētdienās vēl šobaltdien…

Šie bija tikai daži no tiem teoloģiskā rakstura jautājumiem, kuri regulāri urda manu prātu. Kā dziļi ticīgs cilvēks es svētā pārliecībā sekoju arī konsekvences mācībai. Tātad — jaa cilvēks saka “a”, tad viņam ir jāspēj pateikt arī “b” un “c”, un arī visu pārējo, kas izriet tālāk… Es vēlētos izmantot izdevību un pateikties Rīgas domei par Vecās derības vērtību ienešanu Latvijas sabiedrības morāles un ētikas diskusiju dienas kārtībā. Ceru, ka arī mani jautājumi un pārdomas tiks attiecīgi novērtēti.

Ticība nav nekāda joka lieta. Tā ir cīņa. Cīņa, kura notiek katru dienu. Palīdzēsim cits citam šajā cīņā, līdzpilsoņi! Bībeles vārds ir mūžīgs, taču ne izpratne par to un šīs izpratnes konsekventa pielietošana ikdienā. Ceru, ka šis raksts kādam palīdzēs kļūt kaut mazdrusciņ konsekventākam tradicionālo kristīgo vērtību praktizēšanā. Tāpat ceru arī uz turpmāku diskusiju par rakstā paceltajiem jautājumiem.

Bilde: Calle

Didzis: Man vairāk patīk jautājumi, nevis atbildes. Man vairāk patīk kustība, nevis stabilitāte. Man vairāk patīk pārsteigumi, nevis ieplānotais. Man vairāk patīk nezināmā nākotne un neskaidrā pagātne, nevis faktiskā šodiena. Nav nekāds brīnums, ka esmu demokrātijas piekritējs. Un tajā pašā laikā – arī kritiķis.skatīt

TwitterFacebookLinkedInLast.fm

12 komentāri to “Bībeles vārdā”
  1. Ance Tetere saka:

    Ja runā par kristiešu ģimeniskajām vērtībām, tad vajadzētu atsaukt atmiņā, kāda tad šī ģimene saskaņā ar svētajiem rakstiem ir:
    Vai tāda kā Abrahāmam (Mozus 20:12), kas  aprecēja savu māsu, kura pēc tam piedāvāja savu kalponi pārgulēšanai un pēcnācēju radīšanai?
    Vai arī tāda, kad laulībā stājas izvarotājs ar savu upuri (5 Mozus 22:28-29)?
    Vai varbūt tāda kā ķēniņam Dāvidam, kuram bez astoņām sievām bija vēl neskaitāmas piegulētājas.
    Bet vislabāk protams, ka ikvienam īstam kristiešu vīram ir ģimene kā ķēniņam Salamanam: 700 sievas un 300 prostitūtas, jebkuram gadījumam (1 Ķēniņu 11:1-3).
    Taču nekādā ziņā attiecības nedrīkst būt starp vīrieti un vīrieti vai sievieti un sievieti, jo tas tak ir amorāli!!!

    • Bībele nav mācību grāmata. Ne Vecā, ne Jaunā Derība neko nesaka par kristiešu ģimeniskajām vērtībā. Ja domā, ka kristiešu vērtības ir laulības un bērnu kristības, tad pamēģini šīs liturģiskās izdarības atrast augstāk minētajā grāmatā.

      • Ance Tetere saka:

        Tieši tā – tā nav mācību grāmata tad, kad nav izdevīgi, un tā ir neapstrīdama patiesība tad, kad noder. Kristiešiem patīk kombinēt… 
        Bet argumentācija aizvien paliek cirkulāra: Bībele apstiprina Dieva esamību, un Dieva eksistence apstiprina Bībeles patiesumu. Uzvarēt šo nav iespējams.

  2. vispār Praida laikā vajadzētu izstrādāt sistēmu, ka sašķirot kristiešus, atsijājot tos, kas patiešām ir kristīgi un var mest to akmeni no tiem, kas vienkārši ir pakaļskrēji un taurē līdzi. Proti, testēt, kuram ir bijuši dzimumsakari pirms laulībām, kuriem ir bijis vairāk par vienu seksa partneri, kuri ir šķirti, kuriem ir bērni, kas nav dzimuši laulībā, kuri nav kristīti un iesvētīti, kuru bērni nav kristīti u.t.t. Citādāk visi tie “tradicionālās ģimenes vērtību” aizstāvji, kas 5dienu vakaros meklējas Vecrīgā jau nu ir īstākie, kas citiem dzīvot mācīs..

  3. Nesaprotu, vai šī raksta autors mēģina pagānu tautai uzspiest Toru, vai arī pārmet Toras likumu neievērošanu?

    • didzis_m saka:

       Ak dievs žēlīgais… jūs pazīstat tādu lietu kā ironija?

      Man nepatīk tas, ka kāds bāž man degunā savus “morāles priekšrakstus” (visas šīs muļķības par to, ka praids apdraud tikumību, Sodoma mums draudot un sazin kas vēl ne). It īpaši, ja šis bāzējs patiesībā pats no saviem priekšrakstiem nejēdz neko, un patiesībā viņam tie ir pilnībā pie kājas.

      Liekuļi. Jeb, kā teiktu Jēzus – farizeji.

  4. packa4ka saka:

    Toru labāk piesauktu.

  5. Mareks saka:

    Šķiet, ka raksta autors no Bībeles nekā nesaprot. Nespēj veco derību atšķirt no jaunās un saprast, ka jaunās derības cilvēkiem bauslība nav jāpilda.
    Ap 15:28-29
    28 Jo Svētajam Garam un mums ir paticis jums neuzlikt nekādu citu nastu kā vien šo nepieciešamo:
    29 sargāties no elku upuriem, asinīm, nožņaugtā un netiklības; no tā sargādamies, jūs labi darīsit. Dzīvojiet veseli!”

    Homoseksuālisms ir netiklība, kas sagandē cilvēku.

Vienlīdzība visiem vai tikai savējiem?

Valsts valodas centra (VVC) lēmums aizliegt sūtīt iedzīvotājiem informatīvas vēstules par bezmaksas veselības pārbaudi krievu valodā izraisīja ilgstošas diskusijas...

Vai žurnālists var būt draugos ar krokodilu?

Veltījums Čīles 11.09.1973 bruņotā apvērsuma 40 gadadienai un visiem žurnālistiem, kuri kļuva par neoliberālisma upuriem. Autora priekšvārds Visi žurnālisti...

Parlamenta vēlēšanas pasaules labākajā valstī

Pirmdien (9. septembrī) vienas no pasaules bagātākās valsts iedzīvotāji dosies pie vēlēšanu urnām, lai nobalsotu 2013. gada parlamenta vēlēšanās....

Bredlijs Menings un brīvības tēls

Vērojot, kā liberālā demokrātija izrēķinās ar Bredliju Meningu, ir jāsaprot, ka sodītāji ir zaudētāji. Turklāt viņi zaudēja vissvarīgākajā karā...

Gruzijas sapnis

Foto: Seth Anderson Šī intervija tapa 2012. gada maijā, kad Saakašvili partijai vēl bija vairākums Gruzijas parlamentā. Kopš “opozīcijas”...

Fašismu ir daudz

Un jo tālāk, jo mazāk atšķirību no „parastā kapitālisma” Ar šo tulkoto rakstu, kura autors ir krievu postmarksisma teorētiķis,...

Tiešā demokrātija ir iespējama

Laikā, kad Tautas partija sāka zaudēt politisko ietekmi un vara pamazām sāka iegult Vienotības rokās, pēdējo pusē arvien aktuālākas...

Sociālais darbs kā atbrīvošanas līdzeklis

Autors: Dima Sergejevičs Avseenkovs, sociālais darbinieks, brīvprātīgo kustības aktīvists Tulkoja un komentēja: Timofejs Nastins Bilde: jimmy brown Nesen kāds...

Ardievu, Čaves!

Venecuēlas prezidenta nāves sakarā Autors: Boriss Kagarlickis, Globalizācijas Studiju Institūta direktors, sociologs, sociālists Tulkoja un komentēja: Timofejs Nastins Bilde:...

Izglītības privatizēšana – solidaritātes graušana

Autors: Noams Čomskis Tulkojums: Timofejs Nastins Bilde: Ray MacLean Jau 25 gadus notiek mērķtiecīgs uzbrukums solidaritātei, demokrātijai un labklājībai...

Eiropa uz nāves gultas

Vairāku Eiropas valstu vadošos medijos ir publicēta vienpadsmit intelektuāļu publiska vēstule. Tās autori brīdina par drīzu Eiropas bojāeju, ja...

Verdzība ir brīvība?

Prostitūcijas legalizācija kā neoliberālās utopijas daļa Nesen draudzene atsūtīja man saiti uz emuāru, kurš pieder visai kolorītam personāžam –...

Pavizinājos metro — joprojām esmu šokā!

Tie heteroseksuāļi galīgi aptrakuši, jau uz eskalatoriem bučojas visu acu priekšā. Un aiz rociņām turas. Drīz jau sāks drāzties...

Kapitālisma apokalipse kā laikmeta gara vektors

Ziemeļatlantijas reģionā kristietības ietekmē ar apokalipsi nereti tiek apzīmēti tālāki vai tuvāki notikumi, kas ir saistīti ar pasaules fizisku...